Portré: Varga Rita
Portré: Varga Rita
Happ Zsuzsa / 2020-08-28 lokál
Varga Rita festéssel, fotóval, videóval is dolgozik, miközben aktív résztvevője a művészeti életnek szervezői oldalról is. Művészként, szakemberként és tanárként is a szabadságvágyát szeretné átadni, és annak a feltételeit megteremteni.

Mit jelent a pécsiség, ha nem azt, hogy valaki már gyerekként beleszeret a városba? Varga Ritával így történt. „12 évesen éreztem meg először ennek a városnak a lelkét. Esküvőre jöttünk Szolnokról és én az Elefántos Házból leléptem egyedül a városba. Már akkor eldöntöttem, hogy szeretnék majd ideköltözni”.

A költözést a PTE Művészeti Kar rajz és vizuális nevelés szakja hozta meg, ami után Rita a kar doktori iskolájában folytatta DLA tanulmányait festő szakon. „Kreatív gyerek voltam, varrtam, kötöttem, néha eszelős képeket kötöttem pulcsikba, majd elkezdtem rajzolni tanulni. Otthon volt saját amatőr fekete-fehér laborunk, a bátyámmal sokat nagyítottunk és Super8-as filmeket is hívtunk elő. A gimnáziumi évek alatt már tudatosan tanultam rajzolni, Pató Róza szobrászművészhez jártam fel Pestre, majd az ő ajánlására a Dési rajziskolába mentem. Az egyetem negyedik-ötödik évéig útkeresésben voltam. A festőképzés akkor Valkó László festőművész vezetésével zajlott, a DLA képzést pedig Tolvaly Ernő festőművésznél folytattam 2002-ben. De nem csak a festészet érdekelt, hanem ugyanúgy a film, a fotó is. Mindig is több médiumban gondolkodó művésznek tartottam magam”.

A képzéssel párhuzamosan sok más hatás is érte Ritát művészként és emberként egyaránt. „1995-ben Doboviczki Attila és Hizsnyik Dénes létrehozták a Közelítés Művészeti Egyesületet, melynek magam is alapító tagja lehettem Ez egyfajta szabadságot adott, lendületet az akkori művészetis és bölcsész hallgatóknak, hogy mi magunk fogalmazzuk meg a saját művészeti identifikációnkat és hogy kiálljunk kiállításokkal és projektekkel az általunk működtetett galériában. A Közelítés később is meghatározó maradt az életemben, ahogyan az is, hogy 1996-ban elmentem New Yorkba tanulmányútra. Szenzációs élmény volt élőben látni azokat a műveket, amik által ablakot kaptam a kortárs művészetre”.

Rita inspirációi változatosak, de vannak visszatérő témái is. „Amikor az Ophelia sorozatomat csináltam, akkor egy teljesen tárgyilagos inspirációm volt: egy narancssárga bója beindított egy fotósorozatot, amin a bójával lebegek a vízen. Ez aztán többéves projektté nőtte ki magát. Később már tudatosan végeztem vízben lebegő performanszaimat, amit barátaim álló- és mozgóképpel dokumentáltak. Festményeim témája az úgymond 21. századi nő újraértelmezése Ophelia alakjában. John Millais Ophelia című festménye számomra egy festészeti ikon. Azután volt egy korszakom, amikor a valóságból idéztem nőket, megtörtént esetekre reflektált műveket hoztam létre. A festészeti programom mellett csináltam egy olyan videós terrorbabás sorozatot, amihez – a világon mindenhol kapható – kis konzumbabákat vettem. Az foglalkoztatott, hogy ez a tárgy mennyire veszélyes: egy játék, ami nagyon sok félreérthető dolgot közvetít. Elkezdtem a babákat megsemmisíteni, de csináltam róluk filmet, amiben először bemutatom őket, a kvázi hétköznapi életüket, elviszem diszkóba, jönnek-mennek az utcán. Aztán az egyiket felgyújtom, a másikat elüti egy autó, a harmadikat meg felrobbantom. Később aztán egy életnagyságú próbababát is felrobbantottam, akinek előtte például a Dudás-Hajas Szalonban megcsinálták a haját, minderről pedig készült egy werkfilm. A 2019-es kiállításomat a női kapcsolatok inspirálták: anya-lány, mester-tanár, páciens-terepeuta és hasonlók. Van egy emblematikus képem, ahol Frida lányommal együtt vagyunk ló maszkban, egyszer én, egyszer ő. Az érdekelt, hogy hogyan tudjuk akár a rejtőzködést, akár a lóhoz kapcsolható szabadságérzetet átadni vagy megosztani egymással.”

A város egyik nagy kihívása Varga Rita és a művészek számára jelenleg is a műtermek kérdése. „Szolnokon, ahol születtem a mai napig működik a művésztelep, lehet műtermekre pályázni. Pécsett viszont komoly probléma, hogy nincsenek már ilyen helyek és lehetőségek, miközben egyre nagyobb szüksége lenne rá a középgenerációs és a fiatal művészeknek is. Most ennek a megoldására fókuszálunk, és szeretnénk ebben a város segítségét kérni. A Közelítésnek is szeretnénk állandó helyet, hiszen több száz kiállítást csináltunk, nemzetközi projekteket is, legutóbb a Privát nacionalizmust, aminek több mint 200 résztvevő művésze volt, 15 kurátora, és hét országban volt bemutatva három év alatt.”

zene
Magyar Jazz Quintet
 
zene
Hiperkarma, Margaret Island
 
lokál
Négykezes vászonra, bőrre, papírra, falra és monitorra