Portré: Dr. Balogh Gergely és Matolcsi Péter
Portré: Dr. Balogh Gergely és Matolcsi Péter
Papp András / 2025-05-01 lokál
Korpa és Mató – sokan így ismerik azt a két fiatalembert, akik húsz éve közös üzletet alapítottak Global hang- és fénytechnika néven, és azóta megkerülhetetlenek Pécsett és a régióban olyanok számára, akik bármilyen rendezvényt szerveznek. A fesztiválszezon startkövén állva mutatjuk most be őket, már csak azért is, mert az idei első igazán nagy rendezvénynek, a PEN Fesztiválnak ők biztosítják a technikai hátterét. 

A két főszereplőnk több évtizeddel ezelőtti találkozásában természetesen a zene játszotta a legfontosabb szerepet.

Dr. Balogh Gergely: „Elsős egyetemistaként rendszeresen jártunk bulizni a híres-hírhedt Pepitába, ahol egyszer eldöntöttem, hogy én nem ezekre a zenékre szeretnék folyton táncolni, amik ott szólnak, mert úgy gondoltam, hogy ennél lehet jobb diszkót is csinálni. Ezért az egyik barátommal kitaláltunk, hogy veszünk hangcuccokat és dj-k leszünk. Így ismerkedtem meg Matóval, aki akkoriban a legendás Detonátor DJ Shopban dolgozott. Minden cuccunkat nála vettük.”

Matolcsi Péter: „Én underground zenei kultúrából jövök, és ezeknek a zenéknek klubot kezdtünk szervezni. Ezek technikai megoldása a 90-es években nagyon nehéz feladat volt. Emiatt kerültem be azokba a pécsi zenei körökbe – stúdiósok, zenészek, dj-k közé –, akikkel ezeket a problémákat meg lehetett oldani, és ennek kicsúcsosodása volt 1995-ben a Detonátor DJ Shop megszületése, ahol sokáig dolgoztam. Ám a bolt egy idő után nem tudta követni a kor által diktált fejlődéseket, és erre reagálva hoztuk létre 2005-ben a mostani vállalkozásunkat, a Globalt.

Dr. B.G.: „A Mató hitelkártya-keretéből töltöttük föl az üzletet olyan termékekkel, amik akkoriban vállalhatók voltak. Például mi hoztunk a városba elsőként aktív hangfalat, olyat, amiben benne volt az erősítő.”

M.P.: „Professional-vonalon próbáltuk kialakítani a bolt kínálatát, az új kor követelményeinek megfelelően, és szépen be is indult az üzlet. A kezdeti sikerünkhöz hozzátartozott az a pécsi flow, ami a kulturális főváros kiteljesedésével meg is mutatkozott, és mi erre ültünk rá, hiszen a változó igényeket lekövettük és reagáltunk rá. Sokat jártunk akkoriban külföldre, és ott láttuk, hogy mi a helyes irány ebben az iparágban.”

Dr. B.G.: „Való igaz, az EKF-projekt eléggé felhúzott bennünket, mert gyakorlatilag mi csináltuk az összes beruházást a Zsolnay Negyed színpadtechnikájában, mind a Művészeti Karon, a Bóbitában és az E78-ban. Óriási eredmény volt, hogy ezt a munkát helyi vállalkozásként elnyertük.”

Az elmúlt 20 évben megkerülhetetlen lett a Global a régióban hang- és fénytechnikai kérdésekben. Sportlétesítményektől kezdve, a vendéglátóhelyeken és a szórakozóhelyeken át a vallási terekig, felsorolhatatlan az a széles spektrum, amiben munkálkodnak. De hivatalos szervekkel is komoly az együttműködésük, beszélgetésünk előtt például a katasztrófavédelem kereste őket – evakuációs gyakorlathoz vásároltak náluk füstgépeket.  

Természetesen a PEN Fesztivál technikai hátterét is ők biztosítják. Arra kértük a szakembereket, röviden meséljék el, hogyan néz ki egy ilyen nagy rendezvény kiépítése és üzemeltetése.

Dr. B.G.: „Kicsit sanyarú sorsú a PEN, mert az elmúlt évek alatt megannyi helyszínen megfordult, ezért általánosságok ebben a munkában nincsenek, mert mindig más helyszín körülményeihez kell alkalmazkodni. Az idei fesztivál visszakerült a Zsolnay Negyedbe, előtte két évig az Expo Centerben volt, úgyhogy nyugodtan mondhatjuk, hogy egy új helyszínen kell megvalósítanunk a rendezvényt, teljesen új technikai igényekkel. A mi munkánk akkor indul, amikor a fesztiválon fellépő produkciókkal leszerződnek a szervezők – ez nagyjából október környékén történik, azaz az egész fesztivál szervezése kb. 8 hónappal az első koncert előtt megindul. Négy hónappal a rendezvény előtt elkerülnek hozzánk a fellépő produkciók technikai igényei, és ebben a pillanatban a vezető technikusaink nekiállnak dolgozni a megvalósításon, elkezdődik a vizuális tervezés, a színpadok tervezése, minden olyan munka, amit végül a látogatók a színpadokon látnak és hallanak. A fesztivál felépítése két hetet vesz igénybe, a bontása egyet, a stábunk kb. 35-40 fővel dolgozik a helyszínen.”

Végezetül arra voltunk kíváncsiak, hogy a rengeteg munkájuk közül melyek azok, amik kedvenceknek is mondhatók.

M.P.: „A Fényfesztiválra nagyon büszkék vagyunk, mert 4-5 nap alatt százezer embernek kell biztosítani az élményeket, ami nagy kihívás és nagy felelősség is. Komoly odafigyelést és tervezést igényel minden munkafolyamat, hogy a közönség azzal az élménnyel távozzon, hogy ez egy prémium, egyedi fesztivál.”

Dr. B.G.: „Én az International Evening-et emelném ki a munkáink közül. Ez egy nagyon nehéz és komplex feladat, egy nap alatt ugyanis 27 produkció áll színpadra a legkülönfélébb műfajokban. Az itt tanuló külföldi egyetemistáknak ez a rendezvény nagyon-nagyon fontos.”

 

 

 

zene
Kubalibre
 
lokál
Tisztított kacsa, tojásszén
 
súgó
Elaprózódás