POSzT
POSzT
Papp András / 2016-06-07 súgó
Az új menedzsmentnek köszönhetően alapos átalakításon esett át a Pécsi Országos Színházi Találkozó. A június 9-én kezdődő fesztivál művészeti igazgatójával, Szűcs Gáborral beszélgettünk a sok újdonságot felvonultató idei POSzT-ról.

Versenyprogram, POSzT Fesztivál, POSzT bemutatja – erre a három programpillérre épül az idei POSzT, jelentős változásokat hozva az elmúlt években megszokottakhoz képest. Mi indokolta ezt a szintű átalakítást a lebonyolítással kapcsoltban? 

Tudni kell, hogy a konfliktusok miatt a tavalyi évben vesztésre állt a POSzT. Nagyon jól eső érzés ma már rögzíteni, hogy a POSzT-tal kapcsolatos színházszakmai problémák mögöttünk vannak. Ha az ember figyeli szakmai körökben a fesztivállal kapcsolatos gondolatokat, akkor láthatja, hogy azok már mind a megújulásról szólnak.

Ha megfelelően értékeljük az elmúlt 15 év folyamatából azt, hogy mik a megőrzendő, fontos értékek, és mik a jelentkező problémák, akkor automatikussá válik a megújulás és a reform iránti igény.

Eddig 12-14 darab volt a versenyprogramban, a nagyszínházban előadásonként 200-300 szabad hely maradt a közönségnek, stúdió-, és kamaraszínházi előadásoknál pedig nagyon kevés. Ez a helyzet a fesztivál fejlesztésének a lehetőségét elzárta. A versenyelőadásokra a jegyek nagyon gyorsan elfogytak, és kialakult országos viszonylatban egy érdektelenség a színházba járó emberek részéről, mert nem tudtak jegyet venni az előadásokra. Lényegesen meg kellett tehát növelnünk azoknak az előadásoknak a számát, melyek minőséget képviselnek, és a színházba járó közönséget érdeklik. A versenyelőadásokon kívül rengeteg izgalmas, jó színházi produkció van, ami nem fért bele a válogatásba, viszont ezek az előadások alkalmasak arra, hogy nagy közönség előtt szerepeljenek a POSzT-on. Első lépésben tehát meg kellett teremteni annak a lehetőségét, hogy több előadás legyen a fesztiválon, és bekapcsoljunk új előadótereket, mint a Kodály Központ és a Zsolnay-negyed. A korábbi 80-100-ról közel 200-ra tudtuk emelni a programok számát úgy, hogy az ország legnagyobb és legbarátságosabb árú összművészeti fesztiválja jött létre.

A Kodály Központban rendezendő előadásoknak milyen a fogadtatása? Hogy fogynak a jegyek?

Vannak olyan programok, melyekre azonnal elkelt az összes jegy. A POSzT bemutatja című programsorozatban van opera, világzene, könnyűzene, komédia és operett is. Azt a küldetést, hogy a POSzT az ország legjobb magyar nyelvű produkcióinak a seregszemléje legyen, ez a programsorozat maximálisan kielégíti.

A fesztiválközpont létrehozása a Zsolnay-negyedben elég bátor húzás. Ki lehet oda vinni azt a fesztiválhangulatot, ami eddig a POSzT alatt a belvárosban volt?

Kérdem én, az elmúlt öt évben a POSzT alatt a belvárosban fesztiválhangulat volt? Ha ez igaz, akkor ne vigyük sehova a fesztiválhangulatot, mert az ott jó, ahol van. Csakhogy az elmúlt években ez a hangulat megkopott. Az az élet, ami a POSzT alatt a belvárosban volt, az egy sima hétköznap fellelhető ma a Király utcában. Nem gondolom, hogy ezzel a lépéssel valamit megszüntettünk és máshol hoztunk létre. Ehelyett azt mondom, hogy megteremtjük annak a lehetőségét, hogy koncentráltabb legyen az esemény a városon belül.

Egyébként meg két eset lehetséges ezzel a döntéssel kapcsolatban: vagy működik, vagy nem. Az, hogy mi mit hiszünk, az semmit nem jelent a pécsiek szeretete, akarása és egyetértése nélkül. Nincs garancia a sikerre, minden pécsinek a pozitív energiái kellenek, és hinni kell abban, hogy ezek a változtatások jó irányba terelik a fesztivált.

film
A víz érintése
 
zene
Run Over Dogs, The Popeye, The Midnight Barbers
 
súgó
Japán Nap