„1986-ban születtem Orosházán. Mezőhegyesen nőttem fel, majd 12 éves koromban Makóra mentem egy hatosztályos gimibe. Diplomáimat a szegedi egyetemen szereztem társadalmi tanulmányok szakon, valamint kommunikáció és médiatudomány mesterszakon” – mondja Líviusz a tanulmányairól.
Ilyen végzettségek mellett adja magát a kérdés, hogyan lett ebből színpadmesterkedés? „Ezzel a szakmával először színházi berkeken belül szembesültem, amikor 2008-ban elmentem díszítőnek a Szegedi Szabadtéri Játékokra. Ekkor találkoztam először azzal, hogy létezik egy olyan ember, aki a produkciók színpadra léptetésével és annak technikai lebonyolításával foglalkozik. Nagyon sokat tanultam itt, az alapokat gyakorlatilag itt szívtam magamba. Pár évvel később átkerültem a Sziget Kft.-hez, mint backstage brigádos és itt dolgoztam először zenei színpadmesterekkel, olyanokkal, akik zenekarokkal és dj-kkel foglalkoznak.”
De mit csinál egy színpadmester, miből áll a munkája? Egy avatott szakértő magyarázza el azoknak, akik még nem hallottak ilyesmiről. „Ha a hivatalos szakkönyvet akarom idézni, akkor az úgy szól, hogy a technikai feltételeket hozzuk összhangba a művészeti elképzelésekkel. Leegyszerűsítve: amit megálmodott a rendezvényszervező, azt nekünk kell élesben megvalósítanunk úgy, hogy az a rendezvénynek és a produkciónak is maximálisan megfeleljen.”
Líviusz a zenei színpadmesteri karrierjét rögtön mélyvízben kezdte. „Első hivatalos, zenei színpadmesteri megbízatásom 2014-ben, a FEZEN Fesztiválon volt. Itt kaptam meg először azt, amire vágytam, hogy rám bíztak egy teljesértékű színpadot, a FEZEN Csarnokot, napi 6-8 zenekarral. Mélyvíz volt, darálni kellett, mint egy állat.” Innentől nem volt megállás, sorra jöttek a nagy fesztiválok: Fishing on Orfű, SZIN, VOLT, Sziget, Strand, Művészetek Völgye, Rockmaraton/Metal Factory, Fekete Zaj, EFOTT, Kerekdomb, PEN. És 2016-ban az első Made in Pécs Fesztivál, majd az azt követő összes. A fesztivál produkciós menedzsereként nagyobb munka szakadt a nyakába. „A kész programháló alapján, mint kapcsolattartó, kiértesítem az összes előadót fellépésük helyszínéről és időpontjáról, majd fogom a kezüket egészen addig a pontig, amíg át nem kerülnek a különböző helyszínek színpadmestereihez. Ezen kívül összehangolom a színpadmesterek munkáját, információval látom el és felügyelem őket, de természetesen én magam is színpadmesterkedem a fesztiválon, hiszen a Pécsi Estet viszem.”
Kíváncsiak voltunk arra, hogy aki nyakig benne van a fesztivál szervezésében, majd annak lebonyolításában is, mit üzen azoknak, akik még nem próbálták ki ezt az egésznapos őrületet. „Csak ajánlani tudom! Ez egy élőzenei Kánaán egy olyan időszakban, amikor nem történik semmi az országban. Nagyon jó hangulata van az egésznek, családias, inspiratív, aki még nem volt, jöjjön mindenképpen, mert ezt egyszer mindenkinek ki kell próbálnia!”
Talán meglepő, de az az igazság, hogy ennyi zene után Líviusz a szabadidejében elsősorban zenével foglalkozik. „0-24-ben zenével foglalkozom, ezzel kelek, ezzel fekszem. Az olyan műfajokat részesítem elsősorban előnyben, mint a punk, a grunge és a stoner. De szoktam instrumentális filmzenéket (Nick Cave és Warren Ellis munkássága ezen a téren varázslatos számomra) és popzenét is hallgatni. Elárulom, hogy titokban óriási Pink rajongó vagyok! A zene mellett azért van egy másik hobbim is, képregényeket gyűjtök. Hatalmas képregényfan vagyok.”
Líviusz rövid időn belül Pécsre költözik. A Made in Pécs Fesztivál mellett sok munka köti a városhoz, ugyanis a Pécsi Est, az Amper Klub és a Káptalan Kert színpadmesteri munkáit is ő viszi már néhány éve. Nagyon megszerette a várost. Egészen különleges dolgot említ akkor, amikor arról kérdezzük, hogy mi fogta meg a legjobban Pécsben. „Az emberek élőzenéhez való hozzáállása lenyűgöző, a pécsi zenei mentalitás egyedülálló az országban. Nagyon szeretem a pécsiekben azt, hogy úgy kezelik a zenekarokat, az élőzenét, mintha az olyan természetes dolog lenne, mint a levegő.”