Portré: Czéh Dániel
Portré: Czéh Dániel
Happ Zsuzsa / 2022-02-21 lokál
Czéh Dani a versmondástól, majd a felnőtt színházon keresztül érkezett meg a bábszínészethez, miközben bohócdoktor lett és maradt. Úgy beszél a báb világáról, hogy a róla készült portrénkat elolvasók egészen biztosan szaladnak majd jegyet venni az előadásokra maguknak vagy a gyerekeiknek.

Dani Barcsról indult és bár érettségi után Budapest felé indexelt, mégis Pécsre kanyarodott. „Versmondó voltam már általános iskolától kezdve és a 2000-es évek elején nyaranta versmondó táborokba jártam. Ott profik tanítottak nekünk színpadi mozgást, voltak beszédórák és versmondás órák, sok mindenkit ott ismertem meg a színházi világból. Érettségi után jelentkeztem a Színművészetire, de nem vettek fel elsőre, így aztán Pécsre hozott a B-tervem, a filozófia-magyar szak. Gyakorlatilag rögtön bekerültem a JESZ-be (Janus Egyetemi Színház), eleinte tréningeztem, 2007-ben volt az első bemutatóm. Onnan kezdve gyakorlatilag megszűnt számomra minden más a színházon kívül. A PTE-t is otthagytam, és később, már gyakorló bábszínészként végeztem el a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen a bábszínész szakot. A JESZ által ismertem meg az akkori két pécsi bohócdoktort, Kiss Andit és Hollósi Orsit, és csatlakoztam hozzájuk, úgyhogy a tréningek elvégzése alapján papírom van róla, hogy bohóc vagyok. Majd Mohácsi János hívott statisztának a Pécsi Nemzeti Színházba, ahol egy-két kisebb szerep után rendezőasszisztensként is dolgoztam, de hamar rájöttem, hogy én inkább a színpad másik oldalán mocorognék”.

A bábszínházhoz korábban nem fűzték saját élmények, legfeljebb nézőként, amikor például a térdét csapkodta a nevetéstől egy Vitéz László előadáson. „Mindig úgy képzeltem el a bábszínházat, mint valami fura, misztikus dolgot. Nem is hittem volna, hogy ebbe a világba egyáltalán be lehet kerülni, azt gondoltam, hogy ebbe bele kell születni. Egyszer vettem a bátorságot és megkerestem Sramó Gábort, a Bóbita vezetőjét, hogy lenne-e valamilyen lehetőség közös munkára, ő pedig két hónap múlva visszahívott, hogy volna egy kétszemélyes darab, A kis hableány. Az volt az első Bóbitás munkám, és annak rendje és módja szerint ott is ragadtam”. A bábos műfaj pedig Dani megközelítésében több rétegben hordoz magában jelentéseket. „A bábszínházban mesékből indulunk ki, azon belül is nagyon szeretem a népmesei vonalat. Olyan alapvető ősi szimbolika rejlik mindegyikben, amit szerintem ma is használunk, csak sokkal öntudatlanabbul, kevésbé kimondva. Az ősi magyar hitvilágban például voltak a sárkányok, és hát mi is a sárkánnyal való megküzdés tulajdonképpen: a nehéz feladatokkal való megküzdésnek, a saját magunkkal való megküzdésnek a szimbolikája. Úgy érzem, hogy manapság eszméletlenül racionalizáltak vagyunk, miközben egy csomó mindent mégis sokkal mélyebb, ösztönös szinten döntünk el. Ezt az ösztönvilágot piszkálja a báb a mesevilág mitikus gyökereivel. A bábszínház arról is szól, hogy mi az adott tárgy, amikor nem az, ami. Nagyon izgalmas, hogy egy tárgyat miként tudok máshogy használni, hogyan lesz története mondjuk egy pohárnak. A meséken keresztül ráadásul a hagyomány kérdése is nagyon érdekes: nem csak fölrakjuk a porosodó polc tetejére, nézegetjük, koszorúzzuk, hajlongunk előtte, hanem használjuk, alakítjuk”.

Dani új, önálló előadása, a KL Színházzal készült Kisgömböc felnőtteknek szól és olyan aktuális kérdéseket is megmozgathat bennünk, mint a mértéktelenség, a körülöttünk lévő világ bekebelezésének kérdése. „Amikor felnőtteknek játszom, azt szeretem, ahogy fokozatosan átmennek gyerekbe. Erre törekszem is. Szeretem piszkálni a nézőt, hogy jelenidejű legyen, ami történik, mert én nem tévé vagyok. Egyébként talán pont ez az, amivel tud versenyezni a színház a sorozatkultúrával, hogy személyes. Én tényleg ahhoz szólok, aki ott ül, az élő energia mozog a néző meg a játszó között”.

Aggodalomra azonban nincs ok, a gyerekek sem maradnak előadások nélkül. „A következő évadban szeretnék csinálni egy Répamesét a Bóbitában. Ez igazi klasszikus, óvodai, ismétlődésen alapuló mese, ami 3-4 éveseknek szól. Nem annyira szövegelős, mint inkább mondókázós és a bábok képességeire alapozó játékos előadás lesz ovisoknak, és azt szeretném, hogy velünk együtt üvöltsék szét”.

súgó
Seven Hills International Film Festival
 
lokál
Keleti oldal vs. Nyugati oldal
 
súgó
Tavasz, mozi, aktivizmus