Háztartásainkban már egyre többen figyelünk arra, hogy környezettudatosan működtessük azt. Az idei nyár slágere például a zöldségvásárló nejlonzacskók lecserélése volt hálókra, köszönhetően a műanyagmentes júliusnak, hiszen Instagram- és Facebook-posztok tucatjaiban jöttek a tanácsok és a döbbent felismerések, ki, hogyan, hányszor és hány helyen használ teljesen felesleges műanyag-csomagolásokat. Ám sok esetben, bármennyire is próbálunk ellenállni, mégsem sikerül. Szívószálak, műanyag- poharak és dobozok, nejlonzacskók tucatjai mehetnek át a kezünkön egy sima hétköznapon is, ha nem figyelünk oda eléggé. Éppen ezért megpróbáltuk feltérképezni a várost, hol és hogyan működnek együtt a környezetükre odafigyelő tudatos vásárlókkal a vendéglátóhelyeken.
A Felelős Gasztrohős azokat a vendéglátóhelyeket minősíti Fenntartható Vendéglátóhelyeknek, amelyek vállalják azt a hét kritériumot, ami első olvasatra nem is tűnik meredeknek: zéró pálmaolaj; legalább két vega fogás; min. 30% hazai alapanyag; legalább egy bio alapanyag; zéró polisztirol habból készült doboz, pohár és szívószál; legalább egy környezetbarát tisztítószer; folyamatos környezeti terheléscsökkentés. Baranya megyében eddig három hely kapta meg a minősítést: a Reggeli, a Nana és az Almalomb.
A szelektíven gyűjtött hulladék szerencsére már nem számít különlegesnek, az viszont jó hír, hogy egyre több helyen cserélik le például az egyszerhasználatos szívószálakat lebomlókra, vagy a Kisház kávézóban például fémre. De az elviteles csomagolások is egyre gyakrabban készülnek biológiailag lebomló és komposztálható anyagokból, a Levendula fagyizóban a kiskanalak, de a papírszalvétáik és a papírpoharaik is fenntartható és felelős erdőgazdálkodásból származó fákból készülő papírból készülnek. A LYR-ben pedig szívesen látják azokat, akik saját edényt hoznak arra az esetre, ha elvinnék ételüket.
„Elsők között helyeztünk hangsúlyt a városban arra, hogy a professzionális vendéglátás keretei között is szelektíven gyűjtsük a szemetet, hogy visszaváltható repoharat kínáljunk pécsi szórakozóhelyen” – tudjuk meg Felcser Dávidtól a Reggeliben. Ez a környezettudatos hozzáállás nyilván annak is köszönhető, hogy ő is és üzlettársa, Szép Tamás évek óta otthon is ezen elvek szerint élnek, mert szerintük nem is lehet máshogy. Így teljesen egyértelmű volt, hogy a Nappalit és utána a Reggelit is így üzemeltetik: nincs műanyag szívószál, sem egyszerhasználatos eldobható műanyag pohár, a lámpákban LED égők világítanak, és a tisztitószerek nagy része is Ecolabel minősítéssel rendelkezik. A konyhán nem használnak pálmaolajat, és folyamatosan törekszenek a regionális, szezonális alapanyagok használatára, ezzel is a környezetterhelés minimalizálása a cél.
„A minél zöldebb és felelősebb étterem megvalósításának ötlete személyes élményből fakad, hiszen ahogy egyre inkább így igyekszünk vezetni az otthoni háztartásunkat is, úgy minél több megoldást megpróbálunk az étterembe is bevezetni" – kezdi a Nana zöldülésének történetét Szabó Zoltán, a Nana üzletvezetője. Azt már a tulajdonos, Holczer Miklós teszi hozzá, hogy mivel ő maga számos ételérzékenysége miatt elég szűk választékból fogyaszthat, így a Nana étlapján is van megoldás többféle allergiára, érzékenységre egyaránt. Rendezvényeiken betétdíjas poharakat használnak, tisztítószerekből is a környezetbarátot választják. Élő egyenesben hallhatjuk ottjártunkkor a vendégek reakcióit a szívószálmentes augusztus közepénél tartva. Az asztalokon a Felelős Gasztrohős grafikáján kiemelve a lényeg: alig átlagosan 20 perc használati idő az egyik oldalon, és 500 év lebomlási a másikon. Józan ésszel alig felfogható, hogyha 20 forintért papírból vagy szalmából készült környezetbarát kiadást kaphatunk, akkor ugyan ki ne az utóbbit választaná és nem azon méltatlankodna, hogy miért nincs a korábban megszokott műanyag, ráadásul ingyen. A Nana csapata szerint amióta bevezették, jelentősen csökkent a vendégek körében az értetlenkedés, és nőtt az akció támogatottsága.